Kengkawan..TQ Love..

Thursday 17 October 2013

Kota Bharu...aku datang lagii...

Ntah berapa kali setahun aku balik KB ni...kengkawan pun ingat aku ni org kelantan...kuang3...jarang la org ingat aku org kedah...even my friend kat sek men pun tanya aku lg, hang ni org mana??...haha...

on the way back to KB...layan kartun...
Dulu2 memang sakit jiwa kalau nak balik KB..bukan sebab tu rumah mak mertuaku...aku xde masalah dgn org2 tua ok...just being myself...whatever org nak ckp, just ckp...seriously mak mertuaku lg sporting dr mak sendiri kot....hehe...tp perjalanannye yg sesangat mencabar minda dan jiwa bg co-pilot cam aku ni yg berpilotkan mat rempit jiwa kental tu..huhu...kecut perut di buatnya....aku mmg anti dgn jalan bentong-raub-kuala lipis-gua musang sbb sepanjang2 perjalanan kena memotong di jalan sempit yg 2 hala di tengah2 hutan rimba tu....tapi segalanya dah berakhir...LPT ada kot....sejak ku kenal dgn LPT (Lebuhraya Pantai Timur)...aku tak takut lg...co-pilot ini dah boleh tido lena di sebelah pilot rempit yg tak pernah lupa utk merempit...walaupun meter kereta dah cecah 170km/jam aku masih mampu tido dgn lena...dgn tenang...8 jam dah leh sampai KB...nak citer sikit pasal journey to KB using LPT bg sesiapa yg lum tahu...dr tol gombak bayar tol rm5 then teruskan naik karak highway tu sampai Bentong, bayar tol RM3...then teruskan lg perjalanan..takyah la nak masuk bentong raub tu ye...membazir waktu je beratur di jalan sempit...after teruskan perjalanan sampai la penghujung highway...selagi boleh terus, terus je sampai hujung...hujungnya adalah Jabor...akan jumpa tol Jabor...bayar RM21...biasanya 3 jam dah sampai sini...yg ni kalau ikut Gua Musang memang free of charge la..tp using Lpt ni bila2 rasa nak terkucil ke, nak mkn ke byk je R&R dan juga petronas..don't worry about minyak habis, beratur kat pump ke...tu semua berlaku kat jln gua musang je..after exit Jabor, masuk jln biasa tp lurus tanpa bukit, jln estet kelapa sawit gitu...but nowadays dah byk kete dan lori ikut sini so agak sesak...dulu org takut nak lalu sbb xde org..by the way, kat jln ni ada byk R&R...aku suka singgah di Bandar Al MuktafibillahShah utk mkn... hah..susah nau nyebutnya..pun laluan ni ada 3 petrol station di tepi2 jln....after makan2 dah leh teruskan perjalanan sampaila R&R Bukit Besi, take right turn utk ambik highway...beware sbb signboard kota bharu dan gps jugak show left...Sg. Tong...takmo lg lalu Sg.Tong...sekarang dah ada highway, so turn right akan masuk highway sebelah kiri....straight je highway tu sampai penghujung even gps suruh exit, jgn exit, selagi tak hujung belasah je jalan...sampaila habis highway ikut je signboard Kota Bharu...akan jumpa Setiu, Besut, Pasir Puteh, Kota Bharu...senangkan..takyah panjat2 bukit gunung ganang...takyah penat2 memotong lori kete, dan takyah baiki kete setiap kali balik kg, takyah tukar tayar, baiki rim jugak sbb jln berlubang...:D

Dah sampai terengganu tak sah tak beli kepok losong...ramai org kat sini tak tau nape...kitorg pun singgah la jgk beli kepok bawak balik rumah MIL..
Ape yg menarik sgt dgn KB ni??...seriously walaupun aku suka sgt dgn KL...aku sanggup gak bermastautin di KB....asalkan aku leh dtg KL sebulan sekali pun jadilah...hehe...utk bermastautin di Kedah??? no way kot...haha....bertuah tak sape yg bergelar suami utk aku ni...haha...takyah susah2 gaduh balik mana raya...provided that my hubby tak lupa utk bawak bini dia ni gi jenjalan setiap hari, gi makan2 tempat menarik, shopping2 atau sekadar window shopping...kalau setakat lepak kat rumah...aku pun taknak kan...anyway kredit to my hubby sbb berjaya membuatku jatuh cinta dgn KB...berbalik kepada apa yg best kat KB ni....aku sendiri lum habis teroka...dulu setiap kali balik aku mesti jejak kaki ke Rantau Panjang...agaknya mak mertuaku pun pelik apsal la diorg ni sanggup gi jejauh bukan beli apa pun...main pointnya is bukan brg2 yg di beli, tp hati yg happy dpt jalan2 kan....berckp tentang rantau panjang ni tak sah kalau pegi kelantan tak pegi sini...ada macam2 brg yg di jual...bg peminat pinggan mangkuk ke, toto, comforter ke..atau mainan anak2.sesuai la gi sini...kalau nak cr tudung sini bg aku xde sgt kot...still out of date...nak kira updated kena gi KL la beli kan...

on the way ke rantau panjang or kedah mesti singgah sini, beli dodol dan serunding..fresh from oven...ni la suppliernya...rumahnya after round about pasir mas hala ke rantau panjang..rumah yg di selaputi emas...makcik kayo

Kat KB lak tempat2 yg aku dah pegi ialah Pasar Siti Khadijah, Bazaar Buluh Kubu...ada byk lg tempat actually yg baru naik tp lum sempat ku pegi...yg tu next entry ok..confirm akan ku pergi...ok..kat Pasar Siti Khadijah byk jual kain2 pasang, kebanyakan batik la...tp baru2 ni aku pegi cantik siut kain tu..tp sbb dah takde keperluan nak beli kain2 tu so aku tgk je la...mmg cantik dan murah2 je...yg penting korg nak murah kena kecek klate ok..harga dia tulis mahal nak mampus sekali kecek klate leh dpt half price...huh...bg yg nak cari bunga2 telur pun leh dtg sini, macam2 pilihan...periuk belanga, pinggan mangkuk semua ada...keris, pisau, barang2 tembaga, souvenir, aksesori tiruan pun byk sini...makanan pun ada, serunding, keropok, kuih-muih dan macam2 lg...bg yg nak cr bahan mentah pun ada...ayam, daging. sayur, bawang, beras dan seangkatan dgnnya...last sunday sebelum raya haji aku dah ke sini utk beli sampin, tudung dan butang baju melayu...tak sampai setengah jam dah dpt apa yg di cari...peniaga semua ramah2 mesra....dan tak lupa aku pasti akan pegi minum teh ais kat food court...ada macam2 jenis masakan panas yg di jual...of coz suasana pun agak panas dan crowded la....anyway makanan sedappp..tip utk ke Pasar Siti Khadijah, parking la kat Parkson sebelah pasar tu...underground, tak panas dan byk parking lot yg kosong...ok tadi ada cakap pasal Bazaar Buluh Kubu kan...ok aku suka gak gi jengok2 sana...lagipun dia sebelah je dgn pasar siti khadijah..takyah alih parking pun...kat sana ada jual jeans dan tshirt2 branded cam levi's, ed hardy, kasut pun ada cam adidas, pun ada kain2 pasang, tudung, butik2 pakaian...kat sini aku beli jersy kelantan original utk zarel...cantik...versi fizo...haha...gara2 tgk fizo pakai paten tu lawa terus terbekenan...dah jumpa grab je la
Sape tak kenal gambar ni kan...pasar siti khadijah
Macam2 kuih muih pun ada...murah2 lak tu...wajib borong..
Dah dapat apa yg di hajati...sampin, tudung dan butang baju melayu...
 
yg ni bazaar buluh kubu...xde la ramai org sgt cam pasar siti khadijah...dan sekarang dah ada bazaar tok guru yg lg the vass koleksi kain2nya...org dah bertumpu ke sana...next trip aku akan kesana...lum sempat pegi lg...:D
di antara psr siti khadijah dgn bzaar buluh kubu ada jejual camni...
Tempat makan lak...pun aku lum habis teroka...tapi tempat yg aku pernah try ialah, Teratak Papa Mama, Selera Cik Siti, dan lain2 yg ku tak ingat nama....tp yg wajib ku kunjung setiap kali blk Kb of coz la Cik Siti....jatuh cinta betul dgn Selera Cik Siti...makanan semua best22...kali ni walaupun balik 3,4 hr je 3 kali ku pegi Cik Siti....pekena Oreo Shake dan ABC...memang best...takde tempat lain...tapi nama pun KB...kedai makan mesti full house..lepak je ke keje diorg ni...asyik makan3....bulan puasa lg la crowded selera cik siti ni...yg best lg kat sini, chicken chop, mee bandung, tom yam...nasi goreng pun sedap...pekerja pun lelawa dan hensem2...:D


tempting ABC

Oreo shake yg buatku termimpi2 sampai KL...

No comments:

Post a Comment