Kengkawan..TQ Love..

Sunday 14 June 2015

Kronology dan Pengalaman bersalin di Hospital Selayang

Sebelum bersalin aku google title di atas 👆👆...so now aku pun nak berkongsi pengalaman sendiri supaya bertambah info sape2 yg mencari info...kalau bab bersalin ni semua org asyik bercakap pasal layanan nurse kan...bg aku takde fikir sgt la bende2 tu semua asalkan cukup kakitangan nak menyambut aku bersalin dan kalau baby nangis tak di biarkan je macam hospital putrajaya tahun 2012 dulu..sbb dr segi layanan kalau kita diam, senyap diorg pun takde modal nak marah kot...so behave je la...dan sabar

9th June 2015
❤8am❤
Sampai KK taman ehsan utk ambik darah to check Thalasemia...gara2 low hb sepanjang pregnancy....dah last day pun hari ni pregnant kot...sabau jugak la menunggu nak ambik darah, setengah jam rasa cam lama benor...
❤9am❤
Bertolak ke Hospital Selayang...lam hati...inilah pilihanku...dah takde fikir2 lg dah...walaupun dah daftar kat hukm...jauh pulak nak tinggalkan amanda...daddy susah nak ulang alik memandangkan mummy lum ada tanda2 nak bersalin pun...ni kira pegi menyerah diri...terfikir jugak kalau kena operate bagusnyas hukm amanda leh jumpa aku kat wad tapi selayang xboleh tapi hukm kosnya rm2200 utk operate..huhu masak jugak kot...leh beli baju dan barang2 anak2 dgn duit sebanyak tu...leh beli seluar jeans idaman hati jugak dan converse baru..keke...sampai hosp selayang, terus ke dewan bersalin, tulis nama lam buku dulu kat foyer bangunan tu...diorg terus tanya mana suami...hehe..biasa la aku kalau klinik atau spital aku lebih berdikari...kalau ke tempat lain, even pegi kedai pun aku berkepit je...even setakat tunggu lam kete pun nak ikut jugak..en suami masih mencari parking...so naik dewan bersalin..aku tunggu je depan kaunter sbb diorg tgh entertain indon yg xde passport nak mendaftar...ada nurse nampak aku terus tanya so aku bg surat doktor dan buku pink...tanya lg mana suami, suami tgh cari patking aku jawab...so dia tulis2 nama aku dgn ic, dgn ic suami sekali...then mintak aku masuk lam bilik saringan utk check...masuk bilik saringan diorg pasang bende kat perut tu dan tunggu graft...ada sorang nurse yg tunggu aku masa tu..suara dia punya la halus, ckp slow2....doktor dtg sekejap2 pegang perut, katanya cam ada kontraksi je...aku ckp xde rasa ape pun...biasa dah perut keras dua minggu ni...sesambil tu ada minah meraung kuat nak mampus mcm bunyi binatang ape pun ada mengerang...nurse tu senyum je...aku tanya dah nak bersalin ke?nurse ckp belum lg...aku terdengar ada nurse2 dok tegur dia jgn kuat sgt nanti org lain takut...ye aku pun naik takut...tp tak sangka nurse tak marah dan tengking dia pun...cam org dok ckp hospital selayang suka tengking org....after graft aku dah full, bukak bendealah tu dan tunggu kat luar, nak lepak dgn hubby ke ape ke...sebelum doktor check bukaan...erkk ada ke bukaan? Takde turun tanda pun, sakit pun idak...menunggu dlm keadaan tak sakit mmg best...tgk org sebelah tgh menahan sakit...after diorg check, xde bukaan, terus masukkan aku dlm wad....esok baru induce katanya....ala...sian amanda...nak aje aku mintak balik rumah dulu...tp xnak buat hal la nanti kena marah lak....ikut je la...
❤12pm❤
Masuk wad...aku suruh en hubby balik tgk amanda...dlm tempoh tu ade je nurse dtg check jantung baby, ambik tekanan darah...pastu ada lak doktor pelatih dtg interview macam2...aduhh lama la pulak...nasi pun lum datang..dah lapar dah ni...rasa cam kul 1 baru makanan sampai..doktor tu pun dah habis soal jawab..fuhh..rasa taknselesa je dia dok bersoal jawab...tp atleast sambil tu dia pegang perut...ada kontraksi kan dia tanya...aku ckp mmg biasa camni lama dah...baby gerak kot...so after dia pegi aku mkn nasi...menu....mmg tak sama la dgn hospital university...hukm ppum ada menu yg kita boleh pilih..menu macam2, rendang ke gulai ke, ikan ke ayam ke daging ke, chicken chop ke, melayu or western.. Haha..best kan...tapi aku tak kisah bab mkn...redha je la...padan la dgn kos yg ko bayar kan...
❤2pm❤
Dlm kul 2 ni perut mmg ada rasa lain, tapi tak pasti sbb selalu rasa camni pun dua minggu ni...so aku jalan2 mana tau kot2 nak bersalin hari ni ke...makin lama cam rasa kontraksi...agaknya la...sbb confius dah asyik rasa cam baby gerak je...taktau kontrakai ke baby yg gerak...bgtau nurse yg asyik dtg check tu...nurse kalau rasa camni nak bersalin ke baby yg gerak...nurse ckp kontraksi la camtu...makin lama makin terasa so macam confirm je...so aku jalan2 walaupun tempat limited nak jalan...malas nak lalu wad2 lain...asyik ulang alik depan katil je la...serabut dah tgk org tepi2 kiri kanan...haha...org tegur perut aku besar..anak besar ni...huhu...akundah diet kot taknak anak besar...besar ke??...aku tak sanggup meneran...
❤3pm❤
Rasa cam nak berak je, asyik pergi toilet je..tp confius jugak xde turun tanda apa2 cam biasanya...kebetulan doktor dtg check lam kul 3.30 kot...bgtau dia ada rasa sakit..dia pun sesaja check...huh dah 5cm, patut la sakit katanya...terus aku jd gelabah fikir takut terberanak cepat..doktor suruh nurse booking labour room, get ready...aku terus wassap hubby suruh dtg...tak berjawab..wassap sil pun tak berjawab..sah2 tido.. Last2 teringat zarel..dia boleh harap sikit utk angkat telefon...so terus telefon rumah, mmg zarel la tukang angkat satu2 nya, kalau kakak mmg dia buat pekak je, takkan diangkatnya...
❤5pm❤
so hubby sampai kul 5 lebih...masa tu dok atas katil, xberani jalan dah takut terberanak. .haha.  .labour room still penuh kata nurse...tetiba keluar air menyembur tebal cam paip.. First time rasa camtu..at least dpt jugak experience..byknya air keluar, basah lencun..lam hati terfikir, kencing ke ketuban?..hehe...terus rasa nak meneran, nurse dah pesan td ape2 cepat panggil. So suruh hubby panggil masa tu jugak...ramai jugak dtg, sorg doktor check bukaan...confirm full!!....nurse, tolak katil gi bilik sebelah..labour room br kosong tp mmg xsempt pegi dah.. Masuk bilik sebelah, semua kelam kabut sedia alat, pakai baju alas semua...rasanya ada 3 doktor, 4 nurse kot...sorg tunggu sebelah aku tak gerak2 sementara yg lain siap sedia alat yg kena cari sbb kat wad je...bilacdah ready semua aku lak tetiba tak sakit, xde kontraksi..semua menunggu je pandang muka masing2..aku tak rasa sakit...bila ada sikit kontraksi..budget2 kontraksi la...aku teran...fuhh..mmg taktau brp kali teran sbb mmg tak keluar, tak sakit...aku dah fedup, nak je suruh diorg potong ke ape ke asalkan leh kuar tanpa teran..huaaaa....pastu doktor yg sebelah kanan aku tolong tolak perut, yg si suami mmg kejenya angkat kepala aku tapi sungguh tak selesa sbb tak dpt teran pun..sampai muntah2 tapi tak dpt jugak keluar...bukan tak larat tapi cam tak sampai  nafas nak teran...nurse pun sambung air masuk kat tgn...katanya ubat bg kecut rahim supaya cepat kontraksi...ada jugak diorg ye ubat ala2 selusuh katanya....pastu last dah, ntah kali keberapa dah, doktor pun dah tolak perut sekuat hati...at last keluar gak kepala...tapi tang bahu krna push lagi...lum pernah lg kena push nak keluar bahu...camna tu??takde kontraksi, takde sakit...aku belasah je..mmg koyak la..sib baik sikit...lepas bersalin still boleh bersila kat spital tu kira ok la..pueh hati den...so time bersalin...6.20pm....berat baby 3.47kg...bersalin at 41weeks....mmg aku tak jangka...takmo lebih 3kg sebenarnya...diet tak menjadi..huhu...tapi sakit susah, tak sakit lg susah rupanya nak meneran..tp alhamdulillah kejap je merasa sakit, tu pun boleh tahan lg...alhamdulillah, berkat doa suami 10 bulan...sampaikan aku mintak dia buat air selusuh dia jwb, bukan itu yg penting...bukan air tu penentu....tp doa selama 10 bulan mengandung lg penting...rezeki bukan dr bende2 yg kita percaya..mintak dgn allah.
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
So mlm tido wad, esoknya kul 5pm leh balik...tp agak lewat nurse siapkan dokument, jd kul 7 lebih..kesian amanda tunggu kat bawah dr kul 5...lupa nak pesan jgn bawak amanda takut lama tunggu..sian dia...mula2 tgk mummy pegang baby, dia tutup muka, malu ke merajuk ke? Last2 dlm kete dia yg excited lebih..
So kesimpulannya...aku amat berpuas hati bersalin kat hospital selayang dari segi layanan nurse dan doktor...baby nangis pun diorg datang tanya..takde nak cakap kasar2 ke...semuanya ok...tapi bab makanan mmg tak dpt sedap macam hospital university la...hospital university bayaran bersalin normal rm500 to rm750....hospital selayang aku cuma bayar rm35...so muras muras...jimat belanja dan puas hati...

1 comment:

  1. suami memang dibenarkan ada masa bersalin tu ke? ada dengar kalau suami nak teman, dia kena ambil kursus. betul ke?

    ReplyDelete